Čo sa skrýva za menami výletných lodí

Meno výletnej lode je súčasťou jej identity - spája v sebe tradíciu, značku, emócie aj obchodné stratégie. Každé meno, ktoré vidíme na trupe majestátnej výletnej lode, je výsledkom dôkladného rozhodovania a má svoj vlastný príbeh.

Už od prvých dní osobnej lodnej dopravy sa mená lodí vyberali s účelom pomôcť s marketingom plavebných spoločností. A to platí až dodnes.

Ako plavebné spoločnosti vyberajú mená pre výletné lode

Ľahko rozpoznateľná príslušnosť k plavebnej spoločnosti

Časť mena často identifikuje materskú spoločnosť plavidla. Väčšinou je to priame a ľahko rozpoznateľné: MSC Meraviglia, Oceania Insignia, Costa Smeralda, Norwegian Aqua, AIDAcosma, Sapphire Princess ... .

Inokedy je to trochu záhadnejšie: flotila Royal Caribbean je rozpoznateľná podľa koncoviek „of the Seas“ (Odyssey of the SeasSpectrum of the Seas .. ), zatiaľ čo Holland America Line je známa loďami s príponou "-dam" (MS Nieuw Amsterdam, MS Oosterdam .. ). Luxusná Silversea pred každé meno pripne striebornú dekoráciu (Silver Muse, Silver Ray ..) a britská Virgin Voyages každej lodi zdvorilo prideľuje titul Lady (Brilliant Lady, Scarlet Lady .. )    

TUI Cruises si až donedávna s vymýšľaním ťažkú hlavu nerobila - ako správni Nemci to brali pekne po poriadku: od Mein Schiff 1Mein Schiff 7. Dve najnovšie lode už sú však pomenované po novom: v marci 2025 debutovala Mein Schiff Relax a budúci rok ju bude nasledovať Mein Schiff 9 Flow

Ale ako je to teda s výberom vlastného jedinečného mena?

Výber vlastného mena novej výletnej lode nie je náhodný – ide o dôsledný proces, ktorý zohľadňuje tradície, marketingové stratégie aj emocionálne spojenie so zákazníkmi. Plavebné spoločnosti často registrujú meno ako ochrannú známku, a v niektorých prípadoch dokonca pre jedno plavidlo registrujú viacero názvov, aby zvýšili napätie z očakávania.

Každé meno má svoj význam a účel, a často je výsledkom dlhodobého plánovania. 

1. Tradícia a námorná história
V námornej kultúre sa pomenovanie lode viaže s dôležitou symbolikou. Historicky boli lode často pomenovávané po významných osobnostiach, mýtických bytostiach alebo bohoch – napríklad Argo, Bismarck, Queen Anne či Poseidon. Táto tradícia pretrváva dodnes, aj keď sa často kombinuje s modernými prvkami.

2. Branding a marketing
Meno musí byť zapamätateľné, zvučné a často evokovať luxus alebo dobrodružstvo - napríklad Wonder of the Seas, Journey, Celebration, Magic, Adventure.

3. Téma a cieľový trh
Názov môže odrážať tému alebo atraktívnu destináciu - napríklad Costa Smeralda, Carnival Firenze, World America, Caribbean Princess. V minulosti však každá spoločnosť prevádzkovala obmedzený počet trás s obmedzeným počtom konkurentov na každej trase, takže rozlišovanie mena sa muselo vzťahovať iba na túto trasu.

4. Cestovanie a námorná tematika
Výrazy, ktoré súvisia s cestovaním a moreplavbou - napríklad Journey, Horizon, Zenith, Equinox.

5. Emócie a symbolika
Mnohé výletné lode nesú mená, ktoré vyvolávajú pozitívne asociácie - napríklad Armonia, Dream, Enchantment, Harmony, Bellissima. Takéto názvy v cestujúcich vyvolávajú predstavy pokoja, úniku z reality či magického dobrodružstva, čo je presne to, čo sa od výletnej plavby očakáva.

Pravidlá výberu plavebných spoločností

  • AIDA Cruises (Nemecko) – Kombinácia názvu spoločnosti a jedno- až dvojslabičného talianskeho alebo španielskeho slova, v malých písmenách: AIDAbella, AIDAmar, AIDAsol.
  • MSC Cruises (Taliansko) - Niektoré triedy majú mená so spoločnou tematikou: trieda Lirica hudobne znejúce MSC Lirica, MSC Opera, MSC Armonia a MSC Sinfonia a čiastočne to pokračuje aj v triede Musica s loďami MSC Musica a MSC Orchestra; takmer všetky lode triedy Meraviglia majú veľkolepé názvy ako MSC Meraviglia, MSC Bellissima, MSC Grandiosa a MSC Virtuosa; lode triedy Seaside MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Seashore a MSC Seascape vyvolávajú predstavu mora; a zatiaľ posledná trieda World Class nesie mená svetových kontinentov MSC World Europa, MSC World America, MSC World Asia.
  • Costa Cruises (USA, silný taliansky vplyv) – Talianske slovo súvisiace s pôžitkom alebo dovolenkovým cieľom, predchádza ho Costa: Costa Deliziosa, Costa Serena, Costa Toscana.
  • Cunard Line (USA, silný britský vplyv) – Mená britských kráľovien: Queen Elizabeth, Queen Anne, Queen Mary II. a Queen Victoria.
  • Holland America Line (USA, silný holandský vplyv) – Holandské mestá, ktoré končia na „-dam“: Amsterdam, Oosterdam.
  • P&O Cruises (Veľká Británia) – Tradičné názvy, často zakončené písmenom „a“: Arvia, Ventura.
  • Seabourn Cruise Line (USA) – Abstraktné pojmy evokujúce cestu, dobrodružstvo, pokračovanie, alebo úsilie: Seabourn Quest, Seabourn Encore, Seabourn Pursuit.
  • Viking Cruises (USA) - Lode pre zaoceánske plavby sú pomenované spojením slova „Viking“ s menom nebeského telesa, zvyčajne niektorou hviezdou alebo planétou: Viking Neptune, Viking Star

A prečo sa niektoré mená používajú opakovane? 

Je známe, že niektoré plavebné spoločnosti sa vracajú k názvom niektorých lodí, niekedy s odstupom aj niekoľkých desaťročí. Je to bežná prax, najmä u spoločností s dlhou históriou. Ide o mená, ktoré si vo svojom čase získali ikonický status a dôvodom pre takéto rozhodnutie môže byť jeho sentimentálna hodnota, vytvorenie kontinuity alebo jednoducho preto, že je toto meno obľúbené.

  • Tri lode najnovšej triedy Carnival, Mardi Gras, Carnival  Celebration a Carnival Jubilee, postavené v rokoch 2020 až 2023, oživujú názvy, ktoré spoločnosť používala v 70. a 80. rokoch minulého storočia.
  • Loď triedy Icon plánovaná na leto 2026, bude niesť názov Legend of the Sea, pričom jej menovkyňa z roku 1994 slúžila pod vlajkou Royal Caribbean 23 rokov.
  • Princess Cruises sa často vracia k obľúbeným menám aj viackrát: nedávno uviedli už svoju tretiu Sun Princess (pričom prvá bola v 1974 použitá na natáčanie úspešného televízneho seriálu Love Boat) a v septembri pribudne aj tretia v poradí Star Princess.
  • Rekord nesie Holland America Line - jej aktuálna Rotterdam je 7. loďou v poradí pomenovanou podľa mesta, kde bola spoločnosť v roku 1873 založená.